Οικονομια

Την απαισιοδοξία τους για το μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας, αλλά και του ευρώ, εκφράζουν οι κορυφαίοι οικονομολόγοι, προειδοποιώντας ότι επίκειται νέα οικονομική κρίση, η οποία είναι αναπόφευκτη.    Η εφημερίδα <<Die Welt>>, ζήτησε από 18 οικονομολόγους να συζητήσουν τα τρέχοντα οικονομικά προβλήματα του κόσμου, με αφορμή την έκτη συνάντηση βραβευμένων με Νόμπελ, που θα ξεκινήσει στο Λίνταου της νότιας Γερμανίας.    Μια δεκαετία μετά το ξέσπασμα της προηγούμενης οικονομικής κρίσης , οι βραβευμένοι με Νόμπελ οικονομολόγοι προειδοποιούν για τον κίνδυνο να ξεσπάσει νέα. Ένας κίνδυνος που έχει μάλλον παραβλεφθεί τον τελευταίο καιρό, καθώς στην επικαιρότητα κυριαρχούν θέματα που έχουν να κάνουν με την τρομοκρατία, το ενδεχόμενο μιας πυρηνικής αντιπαράθεσης και τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ. Η προσοχή στα οικονομικά προβλήματα και τις ανεπάρκειες του οικονομικού συστήματος έχει βρεθεί σε δεύτερη μοίρα.    Οι οικονομιλόγοι αμφιβάλουν αν ο χρηματοπιστωτικός κόσμος θα είναι ποτέ επαρκώς προετοιμασμένος για μελλοντικές κρίσεις, << Οι οικονομικοί κίνδυνοι μοιάζουν με τον ηλεκτρισμό σε ένα τεράστιο δίκτυο >>, δήλωσε ο Ντάνιελ ΜακΦάντεν που τιμήθηκε με το Νόμπελ Οικονομίας το 2000. Όπως με την ηλεκτρική ενέργεια, έτσι και στην οικονομία υπάρχει ένα κλειστό, οικονομικό κύκλωμα. << Δεν διαθέτουμε τα εργαλεία για να παρακολουθούμε, να ρυθμίζουμε και να διαχειριζόμαστε αυτές τις αστάθειες. Γι' αυτό η επόμενη οικονομική είναι αναπόφευκτη >> τόνισε.    Ανησυχία για το ευρώ   Εξάλλου η πλειονότητα των ερωτηθέντων εκτίμησε ότι το ευρώ δεν έχει ξεπεράσει την οικονομική κρίση και την κρίση χρέους. << Το ευρώ θα καταφέρει να ευημερήσει μόνο όταν η οικονομική πολιτική της ΕΕ και της ευρωζώνης τεθεί σε πιο υγιείς βάσεις και αντιμετωπιστεί η οικονομική στασιμότητα κάποιων κρατών μελών>> σημείωσε ο ΜακΦάντεν.   Ο Έρικ Μάσκιν, που τιμήθηκε με Νόμπελ το 2007, πήγε ένα βήμα πιο πέρα εξηγώντας ότι << αν το ευρώ πρόκειται να επιβιώσει μακροπρόθεσμα, θα πρέπει να υπάρχει όχι μόνο ενιαία νομισματική πολιτική, αλλά και δημοσιονομική>> .    Σύμφωνα με τον Αμερικανό οικονομολόγο Έντουαρτ Πρέσκοτ (2004) πρόκειται για ένα μάταιο έργο : << Είμαι πολύ απαισιόδοξος για το ευρώ. Το μόνο ερώτημα είναι πόση ζημιά θα κάνει στην ευρωζώνη πριν καταρρεύσει>>. << Οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει να διατηρήσουν την κυριαρχία τους σε ότι αφορά τα οικονομικά ζητήματα>> , τόνισε.   Εξάλλου, σύμφωνα με τους οικονομολόγους, το πιο επείγον πρόβλημα παγξοσμίως είναι η κλιματική αλλαγή, που αποτελεί τον σημαντικότερο κίνδυνο για την ανθρωπότητα. <<Η Συμφωνία του Παρισιού για το Κλιμα πρέπει να τηρηθεί, ανεξαρτήτως αν οι ΗΠΑ υποχώρησαν>> , ο Φινλανδός Μπενγκτ Χόλμστρεμ (2016).   Πηγή : AΠΕ

Πρόσθετα βάρη 3,2 δισ. ευρώ και νέα μέτρα φέρνει ο Προϋπολογισμός του 2018, ο οποίος ως γνωστόν θα πρέπει να υλοποιηθεί διαμορφώνοντας πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ ή 6,62 δισ. ευρώ έναντι 3,45 (1,9% του ΑΕΠ) που αναμένεται να έχει το 2017.   Η πρόσθετη προσαρμογή θα προέλθει από την αύξηση κατά 1,2 δισ. ευρώ των φορολογικών εσόδων και του περιορισμού των φορολογικών δαπανών κατά συνολικά 600 εκατ. ευρώ και 1,4 δισ. ευρώ από την περικοπή δαπανών κυρίως από τον τομέα της κοινωνικής πρόνοιας των συντάξεων.   Η πρόσθετη αυτή εξοικονόμηση θα προέλθει όχι τόσο από νέα μέτρα όσο από την ωρίμανση των περιοριστικών μέτρων που είχαν ως αποτέλεσμα το 2016 η Ελλάδα να έχει το πρωτογενές πλεόνασμα-μαμούθ του 4,2% του ΑΕΠ.     Ωστόσο, ούτε και το 2018 δεν θα είναι χρονιά χωρίς νέα μέτρα. Μετά την επιμονή των δανειστών, το οικονομικό επιτελείο υποχρεώθηκε να κλείσει το «κενό» που έβλεπαν οι δανειστές για τον επόμενο χρόνο και να υιοθετήσει νέα μέτρα 530 εκατ. ευρώ (0,3% του ΑΕΠ), τα οποία δεν διακρίνονται τόσο στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής όσο και στο αναθεωρημένο Μνημόνιο με την Ε.Ε.   Το πακέτο των μέτρων για το 2018 αφορά και αυξήσεις φόρων και επιβολή νέων τελών, αλλά και περικοπή δαπανών.   Συγκεκριμένα τα μέτρα του επόμενου χρόνου αφορούν:   1. Την κατάργηση της έκπτωσης κατά 10% επί του φόρου στις ιατρικές δαπάνες εφόσον οι δαπάνες αυτές υπερβαίνουν συνολικά το 5% του ετήσιου ατομικού εισοδήματος με στόχο την εξοικονόμηση φορολογικών δαπανών 121 εκατ. ευρώ.   2. Τη μείωση κατά 50% του κονδυλίου που διατίθεται κάθε χρόνο για την καταβολή επιδόματος θέρμανσης με στόχο την εξοικονόμηση 47 εκατ. ευρώ.   3. Την κατάργηση της έκπτωσης φόρου κατά 1,5% που ισχύει για την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων μισθωτών και συνταξιούχων με στόχο την εξοικονόμηση 68 εκατ. ευρώ.   4. Την επέκταση για ένα χρόνο της εισφοράς στη ναυτιλία με στόχο πρόσθετα έσοδα 107 εκατ. ευρώ.   5. Την κατάργηση της έκπτωσης που ισχύει για τη βoυλευτική αποζημίωση και τη φοροαπαλλαγή των δικαστικών με αποτέλεσμα πρόσθετα έσοδα 44 εκατ. ευρώ.   6. Την επιβολή φόρου επί των εισοδημάτων από περιστασιακές και βραχυπρόθεσμες μισθώσεις ακίνητης περιουσίας, οι οποίες συνήθως εξυπηρετούνται μέσω της διεθνούς διαδικτυακής πλατφόρμας Airbnb, με βάση την κλίμακα φορολόγησης των ενοικίων.   7. Την επιβολή φόρου διαμονής στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια-διαμερίσματα. Ο φόρος διαμονής θα ξεκινάει από 0,5 ευρώ για τα ξενοδοχεία με ένα ή 2 αστέρια και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια και θα κλιμακώνεται μέχρι και τα 4 ευρώ ανά διανυκτέρευση για τα πεντάστερα ξενοδοχεία.   8. Αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ σε 32 νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου και της Δωδεκανήσου. Aπό την 1η-1-2018, στα νησιά των Νομών Λέσβου, Χίου, Σάμου και Δωδεκανήσου (πλην Ρόδου και Καρπάθου, όπου ήδη οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ έχουν καταργηθεί), οι συντελεστές ΦΠΑ θα αυξηθούν από τα επίπεδα του 5%, του 9% και του 17% στο 6%, στο 13% και στο 24%.   9. Την κατάργηση όλων των άλλων επιδομάτων για τους δικαιούχους του Κοινωνικού Επιδόματος Αλληλεγγύης. Πιο συγκεκριμένα, θα καταργηθούν το επίδομα απροστάτευτων τέκνων (3 εκατ. ευρώ), τα επιδόματα ανεργίας για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας (5 εκατ. ευρώ) και τα επιδόματα φτώχειας και φυσικών καταστροφών (4 εκατ. ευρώ). Η συνολική εξοικονόμηση θα φτάσει τα 12 εκατ. ευρώ.   10. Την αυστηρή εφαρμογή των θεσμών του rebate για τη δαπάνη φαρμάκου και του claw back για τα ιδιωτικά θεραπευτήρια και διαγωνιστικά κέντρα με στόχο την εξοικονόμηση δαπανών 188 εκατ. ευρώ.   11. Την αύξηση της εισφοράς για τους ελεύθερους επαγγελματίες μέσω του υπολογισμού των εισφορών στις ακαθάριστες αποδοχές με στόχο αύξηση εσόδων 53 εκατ. ευρώ για το 2018, 124 εκατ. ευρώ το 2019, 126 εκατ. ευρώ το 2020 και 128 εκατ. ευρώ το 2021.   12. Την επιβολή φόρου υπεραξίας στις πωλήσεις ακινήτων, με συντελεστή 15% στο κέρδος που προκύπτει ανάμεσα στην τιμή κτήσης και την τιμή πώλησης κάθε ακινήτου. Ο φόρος θα επιβαρύνει τον πωλητή του ακινήτου, ενώ ο αγοραστής θα εξακολουθεί να επιβαρύνεται με φόρο μεταβίβασης 3% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.   Τέλος το 2018 έρχεται μαχαίρι 34,6% ή 1,8 δισ. ευρώ στο ανώτατο όριο του ποσού των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) που αποδίδεται στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού από τα φορολογικά έσοδα.   Συγκεκριμένα, από το 2018 και μετά, το ανώτατο όριο στο οποίο μπορεί να φθάσει το ποσό των ΚΑΠ που θα αποδίδεται στις περιφέρειες και τους δήμους όλης της χώρας από τα φορολογικά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού περιορίζεται από τα 5,2 δισ. ευρώ στα 3,4 δισ. ευρώ.   Πηγή: eleftherostypos.gr

  Με πλασματικές αντικειμενικές αξίες θα γίνει μία ακόμη χρονιά η εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το επόμενο 10ημερο, με 6,4 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων να καλούνται να σηκώσουν ένα φορτίο υποχρεώσεων 650 εκατομμυρίων ευρώ το μήνα.   Παράγοντες της αγοράς ακινήτων επισημαίνουν τη φορολογική κόπωση αλλά και την πρακτική αδυναμία χιλιάδων φορολογουμένων να σηκώσουν για μία ακόμη χρονιά τεράστια βάρη, κυρίως στις περιπτώσεις όπου επιβάλλεται και συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ, όπως αναφέρουν σε δημοσίευμά τους «Τα Νέα».   Η εκκαθάριση αναμένεται να οδηγήσει σε βεβαίωση συμπληρωματικού φόρου της τάξεως των 650 εκατομμυρίων ευρώ για περίπου 500.000 ιδιοκτήτες ακινήτων, των οποίων η αντικειμενική αξία της περιουσίας τους υπερβαίνει τα 300.000 ευρώ, ενώ και στα χαμηλότερα κλιμάκια περιουσίας το φορτίο του ΕΝΦΙΑ παραμένει ασήκωτο για εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες.   Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, μετά την ανάπαυλα του Αυγούστου, οι πλειστηριασμοί ακινήτων επανέρχονται δριμύτεροι. Από τις 30 του Αυγούστου έως και τις αρχές Απριλίου 2018 έχουν ήδη προγραμματιστεί 3.671 πλειστηριασμοί ακινήτων, με επισπεύδουσες κυρίως τις τράπεζες.   Σε αυτό το περιβάλλον, η εισπραξιμότητα του ΕΝΦΙΑ αποτελεί μεγάλο στοίχημα και η ανησυχία είναι πρόδηλη στις αρμόδιες υπηρεσίες. Ήδη, τον Ιούλιο τρεις στους δέκα φορολογούμενους δεν πλήρωσαν την πρώτη δόση του φόρου εισοδήματος, ύψους 1,1 δις. ευρώ και με την υπερφορολόγηση να έχει χτυπήσει κόκκινο είναι τουλάχιστον αμφίβολο κατά πόσο θα εξοφλείται ΕΝΦΙΑ 650 εκατ. ευρώ κάθε μήνα, από τον Σεπτέμβριο έως και τον Ιανουάριο. Τυχόν αστοχίες στα έσοδα κρύβουν παγίδες νέων μέτρων από το 2018, με τον κόφτη ενεργό.   Πηγή: Freepen.gr

Το χαμηλό ΑΕΠ της Ελλάδας είχε ως αποτέλεσμα να ξεκινήσουν οι πρώτες πιέσεις από τους δανειστές για νέα μέτρα, τα οποία δεν αποκλείεται να εφαρμοστούν ακόμη και μέσα στο 2018. Η επόμενη μέρα για τις τράπεζες, οι αλλαγές στο Δημόσιο, το (νέο) μαχαίρι στα κοινωνικά επιδόματα είναι ορισμένα από τα νέα θέματα που φέρνουν οι δανειστές στην διαπραγμάτευση και μάλιστα για ορισμένα από αυτά οι πιέσεις κλιμακώνονται. Εκτός από τα 90 προαπαιτούμενα που ήδη έχουν συμφωνηθεί και θα πρέπει να εφαρμοστούν μέχρι και το τέλος του έτους, η μεγάλη δυσκολία θα βρίσκεται στο να αποδειχτεί ότι θα εφαρμοστούν όσα μέτρα καθυστερούν ακόμη από τη Β’ αξιολόγηση.   Σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο», τα νέα μέτωπα που πιέζουν οι δανειστές για μέτρα είναι: Δημοσιονομικά: Αν οι προβλέψεις για το ρυθμό ανάπτυξης αναθεωρηθούν για το 2017 και το 2018 κατά 1,2% του ΑΕΠ, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα τεθεί θέμα νέων μέτρων. Τράπεζες – Κόκκινα δάνεια: Αναμένεται να αυξηθεί ο στόχος της εκκαθάρισης των κόκκινων δανείων κατά 30%. Ασφαλιστικό: Εκτός από την ενοποίηση όλων των ταμείων υπό τον ΕΦΚΑ, θα πρέπει να ενωποιηθούν και οι εισφορές και παροχές. Η κυβέρνηση πρέπει να επανυπολογίσει το 30% των συντάξεων μέχρι και το τέλος του χρόνου. Δημόσιο: Εκκρεμεί η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων και η μόνιμη κινητικότητα. Παράλληλα πρέπει να υπάρξει μείωση των συμβασιούχων κατά 3.500 επιπλέον άτομα. Κοινωνικά επιδόματα: Στο επίκεντρο της διαμάχης θα βρεθούν αναπηρικά, οικογενειακά, εκπαιδευτικά, στεγαστικά και μεταφορικά επιδόματα με ιδιαίτερη έμφαση στην περικοπή των αναπηρικών επιδομάτων κατά 200 εκατ. ευρώ   Πηγή: newsbeast.gr

Απαραίτητο να εφαρμοστούν μέχρι το τέλος του 2017 ώστε να κλείσει η τρίτη αξιολόγηση Αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, αύξηση των τιμολογίων της ΔΕΗ, επανεξέταση των κριτηρίων χορήγησης όλων των κοινωνικών επιδομάτων και αλλαγή της νομοθεσίας για τις απεργίες επί το αυστηρότερο, έρχονται να δώσουν την χαριστική βολή στους Έλληνες. Τουλάχιστον 95 από τα 113 μέτρα που εκκρεμούν για την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης θα πρέπει να έχει εφαρμόσει η κυβέρνηση μέχρι το τέλος του 2017. Για τα 95 από τα 113 προαπαιτούμενα μέτρα που εκκρεμούν για την ολοκλήρωση της εφαρμογής του Μνημονίου ΙΙΙ, σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, έχουν τεθεί σύμφωνα σε χρονοδιάγραμμα υλοποίησης που έχει συμφωνηθεί με τους εκπροσώπους των δανειστών. Η προσπάθεια της κυβέρνησης να κλείσει την τρίτη αξιολόγηση της πορείας εφαρμογής του Μνημονίου ΙΙΙ, με συνοπτικές διαδικασίες, το αργότερο έως το τέλος του τρέχοντος έτους σκοντάφτει σε δύσκολα ζητήματα που έχουν σχέση με το πελατειακό κράτος αλλά και στους χαμηλούς ρυθμούς εφαρμογής των δεσμεύσεων από τα περισσότερα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου. Αναλυτικά τα 95 προαπαιτούμενα που πρέπει να έχουν περάσει έως τα τέλη του 2017 Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων: Υπογραφή «συμβολαίου απόδοσης» ανάμεσα στον υπουργό Οικονομικών και τον επικεφαλής της ΑΑΔΕ. ΕΦΚΑ: Σύνταξη κειμένου με τις απαιτούμενες ενέργειες για τη συγχώνευση του μηχανισμού είσπραξης ασφαλιστικών εισφορών του ΕΦΚΑ με τον μηχανισμό είσπραξης της ΑΑΔΕ μέχρι το τέλος του 2017. Δημόσιες συμβάσεις:Συγκρότηση του Σώματος Επανεξέτασης Προσφυγών (σε πρώτο βαθμό). Δημόσιες συμβάσεις:Μέτρα για τη βελτίωση του συστήματος δικαστικών προσφυγών στον τομέα των δημόσιων συμβάσεων. Διαχείριση δημόσιων οικονομικών:Οι αρχές θα επιλέξουν τον ανεξάρτητο ελεγκτή που θα ελέγξει τις πληρωμές του Δημοσίου και τις καταβολές που έγιναν στο διάστημα από τον Ιούνιο του 2016 έως τον Δεκέμβριο του 2016 για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου. Συντάξεις:Επανυπολογισμός του 30% των αιτήσεων συνταξιοδότησης που υποβλήθηκαν από τις 13 Μαΐου 2016 μέχρι τον Δεκέμβριο του 2016 με βάση τα νέα δεδομένα του νόμου 4387/2016. Εξορθολογισμός δαπανών υγείας: Σχέδιο αναδιάρθρωσης ακαδημαϊκών προγραμμάτων σπουδών και προγραμμάτων εκπαίδευσης στην ιατρική για να ενισχυθεί η εκπαίδευση στον χώρο της γενικής ιατρικής. Επανεξέταση δαπανών:Ολοκλήρωση μελέτης για τον εξορθολογισμό των εκπαιδευτικών προνομίων και επιδομάτων. Αναδιάρθρωση ληξιπρόθεσμων οφειλών:Οι αρχές πρέπει να καλύψουν όλες τις θέσεις συντονιστών και να εκδώσουν τις σχετικές αποφάσεις για να ενεργοποιηθεί ο νόμος του εξωδικαστικού συμβιβασμού. Απλοποίηση εργατικής νομοθεσίας: Πρέπει να ξεκινήσει η τεχνική βοήθεια για την κωδικοποίηση της εργατικής νομοθεσίας. Αδήλωτη εργασία: Κατάρτιση νέου σχεδίου για στοχευμένους ελέγχους με βάση την ανάλυση κινδύνου. Αγορές προϊόντων και επιχειρηματικό περιβάλλον: Οι αρχές θα υιοθετήσουν τις προτάσεις του ΟΟΣΑ για τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές. Κλειστά επαγγέλματα:Δημοσίευση του Προεδρικού Διατάγματος για την απελευθέρωση του επαγγέλματος των μηχανικών. Κλειστά επαγγέλματα: Δημοσίευση του Προεδρικού Διατάγματος για την απελευθέρωση του επαγγέλματος των μηχανικών δημοσίων έργων. Κλειστά επαγγέλματα: Οι αρχές θα υιοθετήσουν ένα πρώτο πακέτο μέτρων για να καταργήσουν αδικαιολόγητους περιορισμούς. Διαρθρωτικά ταμεία: Οι αρχές: i)θα υιοθετήσουν νομοθετικές και διοικητικές πράξεις ή και άλλα κατάλληλα μέσα με ισοδύναμο αποτέλεσμα για τον εξορθολογισμό των διαδικασιών απαλλοτρίωσης στο πλαίσιο ενός νέου ενοποιημένου νομοθετικού πλαισίου,(ii) την υποβολή στη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Πολιτικής πρότασης σχεδίου για ολοκληρωμένο γεωγραφικό και κτηματολογικό σύστημα πληροφοριών για τη διαχείριση και παρακολούθηση των απαλλοτριώσεων, περιλαμβανομένων των δαπανών τους, (iii) θα προχωρήσουν στον εξορθολογισμό και την απλούστευση των διαδικασιών που σχετίζονται με αρχαιολογικά έργα με κωδικοποίηση της νομοθεσίας ή/και με άλλα κατάλληλα μέσα με ισοδύναμο αποτέλεσμα, συμπεριλαμβανομένης της εφαρμογής δεσμευτικών προθεσμιών για την έκδοση αδειών και iv) θα προχωρήσουν στην έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης για τον καθορισμό, τη δημιουργία μητρώου εμπειρογνωμόνων για την εξασφάλιση της εποπτείας των συγχρηματοδοτούμενων έργων, όπως απαιτείται από το άρθρο 28.8 του νόμου 4314/2014. Διαρθρωτικά ταμεία: Οι αρχές θα συμφωνήσουν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή 15-20 μεγάλα εμβληματικά σχέδια για την περίοδο 2014-2020 για έγκριση και ολοκλήρωση. Ενέργεια-ΔΕΗ:Προσαρμογή των τιμολογίων ΥΚΩ κατόπιν πρότασης της ΡΑΕ ώστε το έλλειμμα της ΔΕΗ να καλυφθεί όχι αργότερα από τον Δεκέμβριο του 2022. Ενέργεια:Η ΔΕΗ θα εισφέρει το 51% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ σε εταιρία συμμετοχών. Η εταιρία συμμετοχών θα καταθέσει φάκελο στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ενώ η συναλλαγή θα γίνει γνωστή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις σχετικές άδειες. Δίκτυα ενέργειας: Νέος μηχανισμός για τη χωρητικότητα των δικτύων σύμφωνα με τις οδηγίες της βοήθειας για την Ενέργεια και το Περιβάλλον. Δίκτυα ύδρευσης: Η Ειδική Γραμματεία Υδάτων θα ενεργοποιήσει καινούργιο σύστημα συλλογής πληροφοριών. Ιδιωτικοποιήσεις: Πρόσληψη συμβούλων για τα υπολειπόμενα περιουσιακά στοιχεία που περιλαμβάνονται στο σχέδιο αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ. Ιδιωτικοποιήσεις – Ελληνικό: Εγκριση του Αναπτυξιακού Πλάνου από το Κεντρικό Συμβούλιο και προώθηση στα αρμόδια υπουργεία για επεξεργασία. Ιδιωτικοποιήσεις: Η κυβέρνηση θα λάβει οριστικές αποφάσεις για τη μεταφορά της ΕΑΒ στην ΕΔΗΣ (Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών). Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (υπερταμείο):Η Γενική Συνέλευση θα υιοθετήσει όσες ρυθμίσεις του εσωτερικού κανονισμού έχουν απομείνει σε εκκρεμότητα. Δημόσια διοίκηση:Εκτέλεση της πρώτης άσκησης αξιολόγησης. Δημόσια διοίκηση: Επιδόματα: Ευθυγράμμιση των επιδομάτων για τη βαριά και ανθυγιεινή εργασία με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό. ΕΛ.ΣΤΑΤ.: Ενίσχυση της αυτονομίας του προέδρου της ΕΛ.ΣΤΑΤ., αύξηση του προϋπολογισμού της ΕΛ.ΣΤΑΤ. από το 2018 κ.λπ. Δημόσια έσοδα – Καταπολέμηση φοροδιαφυγής:Συνεργασία φορολογικών αρχών και Δικαιοσύνης. Υγεία: Μείωση φαρμακευτικής δαπάνης:Συγκρότηση Επιτροπής Αξιολόγησης της Τεχνολογίας στην Υγεία με στόχο τη λειτουργία σχετικού Κέντρου Αξιολόγησης από τον Ιούλιο του 2018. Αναδιάρθρωση ληξιπρόθεσμων οφειλών:Υιοθέτηση και των τελευταίων μέτρων για την ενεργοποίηση του νόμου για τον Εξωδικαστικό Συμβιβασμό σύμφωνα με τα όσα περιγράφονται στο Τεχνικό Μνημόνιο. Αναδιάρθρωση ληξιπρόθεσμων οφειλών:Εγκαθίδρυση του επαγγέλματος του συντονιστή για τη διαχείριση των αιτήσεων στον μηχανισμό εξωδικαστικού συμβιβασμού και ολοκλήρωση του σχετικού μητρώου. Επαγγελματική κατάρτιση:Συνεργασία υπουργείων Παιδείας και Εργασίας με ΟΑΕΔ για 4.000 θέσεις επαγγελματικής κατάρτισης και εκπαίδευσης τις διετίες 2017-2018 και 2018-2019. Επαγγελματική κατάρτιση: Αναθεώρηση του πλαισίου επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Αγορές προϊόντων – επιχειρηματικό περιβάλλον:Υιοθέτηση όλων των προτάσεων της Εργαλειοθήκης 3 με εξαίρεση 11 προτάσεις. Αγορές προϊόντων – επιχειρηματικό περιβάλλον:Νέα νομοθεσία για τα λατομεία. Αγορές προϊόντων και επιχειρηματικό περιβάλλον:Εκ των υστέρων αξιολογήσεις επιπτώσεων. Η κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει τις εκκρεμούσες συστάσεις των εκ των υστέρων αξιολογήσεων που ξεκίνησαν τον Οκτώβριο του 2015 και θα υιοθετήσει ανάλογα μέτρα, σε συμφωνία με τα θεσμικά όργανα. Χρήσεις γης: Υποβολή στο Συμβούλιο της Επικρατείας του Προεδρικού Διατάγματος για την εναρμόνιση της παλαιότερης νομοθεσίας με τον νόμο 4269/2014. Διαρθρωτικά ταμεία:Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για όλες τις θέσεις στα διαρθρωτικά και επενδυτικά ταμεία. Ιδιωτικοποιήσεις (Ελληνικό):Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων σε δημόσια διαβούλευση. Ιδιωτικοποιήσεις (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας):Συμπλήρωση εσωτερικού κανονισμού. Ιδιωτικοποιήσεις (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας): Πλήρωση των κενών θέσεων στο Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ και διαχωρισμός των μελών σε εκτελεστικά και μη. Ιδιωτικοποιήσεις (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας): Το Δ.Σ. θα εξετάσει το θέμα του Δ.Σ. της ΕΤΑΔ. Ιδιωτικοποιήσεις (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας): Δημοσίευση του Στρατηγικού Πλάνου. Ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί:Ολοκλήρωση της πλατφόρμας των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών ώστε να καταστεί πλήρως λειτουργική. Ανεξάρτητες Αρχές:Νέα νομοθεσία για τον εσωτερικό κανονισμό των ανεξάρτητων αρχών. Υγεία:Εφαρμογή του clawback: συμψηφισμός για την περίοδο 2013-2015 με τις εκτιμώμενες ληξιπρόθεσμες οφειλές (50% μέσα στον Αύγουστο 2017). Ιδιωτικοποιήσεις (ΔΕΣΦΑ): Επιλογή του προτιμητέου υποψήφιου αγοραστή. Ιδιωτικοποιήσεις (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας): Ορισμός των μελών του Δ.Σ. της ΕΔΗΣ στα μέσα Αυγούστου. Δημόσια διοίκηση (κινητικότητα):Περιγραφή επαγγελμάτων για την εφαρμογή του νέου σχεδίου κινητικότητας. Δημόσια έσοδα (ΑΑΔΕ):Προσδιορισμός των οργανικών θέσεων σε μεσοπρόθεσμη βάση. Δημόσια έσοδα (Τελωνεία):Εγκατάσταση των τριών scanners στα διεθνή αεροδρόμια. Κοινωνική προστασία:Νομοθεσία για το επίδομα στέγασης. Διατήρηση ρευστότητας:Λήψη μέτρων από την Τράπεζα της Ελλάδος αν τα ιδιωτικά κεφάλαια δεν καλύψουν τις κεφαλαιακές ανάγκες των λιγότερο συστημικών τραπεζών (LSIs). Αγορές προϊόντων και επιχειρηματικό περιβάλλον:Νέα νομοθεσία μέσα στον Σεπτέμβριο για τους τομείς εξόρυξης. Κτηματολόγιο:Νέα νομοθεσία μέσα στον Σεπτέμβριο για τα γραφεία Κτηματολογίου. Ενέργεια-φυσικό αέριο: Το ΚΥΣΟΙΠ κατόπιν εισήγησης της ΡΑΕ θα υιοθετήσει το μεσοπρόθεσμο σχέδιο (2017-2020) για την αγορά φυσικού αερίου. Δίκτυα ύδρευσης: Νέα επιχειρηματικά σχέδια για την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ. Ιδιωτικοποιήσεις (Εγνατία):Υποβολή για έγκριση της νέας πολιτικής για τα διόδια στην Εγνατία και τους κάθετους άξονες. Ιδιωτικοποιήσεις (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας):Αντικατάσταση των μελών του Δ.Σ. της ΕΤΑΔ αν κριθεί αναγκαίο. Ιδιωτικοποιήσεις (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας): Μεταφορά του πρώτου «πακέτου» ακινήτων κατόπιν συμφωνίας με τις αρχές. Δημόσια διοίκηση (κινητικότητα):Εφαρμογή του νέου πλαισίου κινητικότητας μέσα στον Σεπτέμβριο. Δημόσια διοίκηση (εκσυγχρονισμός):Προκηρύξεις για όλες τις γραμματείες υπουργείων. Δημόσια διοίκηση:Επιλογή γενικών διευθυντών μέσα στον Σεπτέμβριο. Δικαιοσύνη:Τροποποίηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, του πτωχευτικού νόμου και άλλων σχετικών νόμων για να εξασφαλίσουν τα δικαιώματα των δανειστών σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές στην Ε.Ε. Ανεξάρτητες αρχές:Προσαρμογή της νομοθεσίας για τις ανεξάρτητες αρχές συμπεριλαμβανομένων της Επιτροπής Ανταγωνισμού, της ΡΑΕ και της Ρυθμιστικής Αρχής Επιβατικών Μεταφορών. Δημόσια οικονομικά:Ολοκλήρωση των λογιστικών της κεντρικής κυβέρνησης και υποβολή των νομικών κειμένων. Κοινωνική προστασία: Εξορθολογισμός των εκπαιδευτικών επιδομάτων μέσα στον Οκτώβριο. Αγορά εργασίας: Ως βασικό προαπαιτούμενο για την επόμενη αξιολόγηση θα απαιτείται η ψήφιση του 50% των μελών των πρωτοβάθμιων σωματείων για να προκηρυχθεί απεργία. Δίκτυα ύδρευσης:Προετοιμασία για την ανάπτυξη ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος από την Ειδική Γραμματεία Υδάτων. Ιδιωτικοποιήσεις (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας):Ολοκλήρωση του εσωτερικού κανονισμού για θέματα μερισματικής και επενδυτικής πολιτικής μέσα στον Οκτώβριο. Δημόσια διοίκηση – Συντονισμός: Συγκρότηση μηχανισμού συνεργασίας μεταξύ υπουργείων πριν από την υποβολή νομοθετικών προτάσεων. Υγεία (Εφαρμογή του clawback):Συμψηφισμός για την περίοδο 2013-2015 με τις εκτιμώμενες ληξιπρόθεσμες οφειλές (ολοκλήρωση της διαδικασίας μέσα στον Νοέμβριο). Κοινωνική προστασία: Μεταρρύθμιση των οικογενειακών επιδομάτων μέσα στον Νοέμβριο. Κοινωνική προστασία:Μεταρρύθμιση αναπηρικών επιδομάτων – νέα νομοθεσία για τον καθορισμό των προϋποθέσεων απόδοσης των αναπηρικών επιδομάτων. Κοινωνική προστασία: Μεταρρύθμιση των μεταφορικών επιδομάτων μέσα στον Νοέμβριο με εφαρμογή από το 2018 σε συνέχεια του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Εκπαίδευση: Αλλαγή των ωρών διδασκαλίας ανά εκπαιδευτικό και της αναλογίας μαθητών ανά αίθουσα και μαθητών ανά δάσκαλο, με βάση τις βέλτιστες πολιτικές του ΟΟΣΑ. Αγορά προϊόντων και επιχειρηματικό περιβάλλον (Εργαλειοθήκη 1): Υιοθέτηση όλων των προτάσεων για τα υλικά οικοδομών: συνολικά 372 τεχνικών προδιαγραφών σε υλικά οικοδομών. Βιομηχανίες δικτύου (Ενέργεια): Τα δομικά μέτρα για την αποεπένδυση της ΔΕΗ στον τομέα λιγνίτη θα οριστικοποιηθούν μέσω της επίσημης κατάθεσης της συμφωνηθείσας δεσμευτικής προσφοράς από την Ελληνική Δημοκρατία στο DG COM. Ιδιωτικοποιήσεις (υπερταμείο):Η γενική συνέλευση θα εγκρίνει το στρατηγικό πλάνο. Μάχη κατά της διαφθοράς.Οι αρχές θα τροποποιήσουν τη νομοθεσία για την εκπλήρωση των συστάσεων GRECO σχετικά με τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων και των προεκλογικών εκστρατειών σε διάστημα ενός μήνα από την κατάθεση της έκθεσης GRECO. Φορολογικοί κώδικες.Οι αρχές μέχρι τον Δεκέμβριο του 2017 θα πρέπει: α) να προβούν σε επανεξέταση με τη βοήθεια τεχνικής υποστήριξης όλων των φοροκινήτρων για επιχειρήσεις και την ενσωμάτωση των φοροαπαλλαγών, κατάργηση όσων χαρακτηρίζονται αναποτελεσματικές ή άνισες, β) αναθεώρηση με τη βοήθεια τεχνικής υποστήριξης του φορολογικού πλαισίου για τα οχήματα συλλογικών επενδύσεων και τους συμμετέχοντες βάσει των βέλτιστων πρακτικών στην Ε.Ε., γ) κωδικοποίηση και απλοποίηση της νομοθεσίας ΦΠΑ, ευθυγραμμίζοντάς την με τον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών και κατάργηση εκκρεμών κενών, περιλαμβανομένων όσων αναφέρονται στην αναθεώρηση της νομοθεσίας σχετικά με την επανεγγραφή και διαγραφή ΦΠΑ, δ) ανάληψη τεχνικής αναθεώρησης των προβλέψεων μετά την τριετή εφαρμογή τους, καθορισμός προβλημάτων και κενών, προτάσεις τροποποιήσεων με στόχο την καλύτερη εφαρμογή και κατάργηση αντικρουόμενων προβλέψεων και ε) αναθεώρηση προτιμητέας φορολογικής μεταχείρισης για τη ναυτιλιακή βιομηχανία υπό το φως των επισημάνσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Ιανουάριο 2018. Φόροι ακινήτων. Οι αρχές με τη βοήθεια τεχνικής υποστήριξης θα νομοθετήσουν για τη διασφάλιση της ευθυγράμμισης των αντικειμενικών αξιών με τις πραγματικές τιμές της κτηματαγοράς μέχρι τον Δεκέμβριο 2017. Δημόσια έσοδα (ΑΑΔΕ): Ολο το προσωπικό που μετατίθεται στην ΑΑΔΕ θα εκτιμηθεί και θα τοποθετηθεί στις αρμόζουσες βαθμίδες. Δημόσια χρηματοοικονομική διαχείριση.Προετοιμασία σχεδίου δράσης για τη βελτίωση της διαχείρισης των κρατικών εγγυήσεων βάσει διαγνωστικής έρευνας που θα προηγηθεί. Συντάξεις.Ο ατομικός επανυπολογισμός των συντάξεων βάσει των νέων κανόνων θα πρέπει να οριστικοποιηθεί μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου. Συντάξεις.Οι αρχές θα πρέπει να διασφαλίσουν πως μέχρι τον Δεκέμβριο ο ΕΦΚΑ θα μπορεί να διατηρεί αυτόματα ηλεκτρονικά αρχεία για το ιστορικό υπηρεσίας των συνταξιούχων. Συντάξεις:Να εκδοθούν μέχρι τον Δεκέμβριο του 2017 οι υπουργικές αποφάσεις του άρθρου 70 παρ. 2 και το Π.Δ. του άρθρου 52 του Ν. Κατρούγκαλου. Το άρθρο 52 αφορά τη λειτουργία του ΕΦΚΑ (μεταφορά προσωπικού, σύσταση νέων θέσεων, αρμοδιότητες γενικών διευθύνσεων κ.λπ.). Το άρθρο 70 παρ. 2 αφορά τον διαχωρισμό της περιουσίας φορέων που εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ. Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ΕΕΚ):Η κυβέρνηση θα υιοθετήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την ανάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίου (με τεχνική βοήθεια) έως τον Δεκέμβριο του 2017. Κλειστά επαγγέλματα:Αρση των περιορισμών για τα εναπομείναντα κλειστά επαγγέλματα έως τον Δεκέμβριο του 2017. Βιομηχανίες δικτύου (Ενέργεια): Κατανομή δυνατοτήτων και διαχείριση συμφόρησης. Για τη σύζευξη της αγοράς την επόμενη μέρα (Ιταλία – Ελλάδα και Βουλγαρία – Ελλάδα), η Ελλάδα θα ενταχθεί στο σχέδιο σύζευξης της αγοράς της Ε.Ε. μέχρι τον Δεκέμβριο του 2017. Εταιρείες ύδρευσης: Οι αρχές έως τον Δεκέμβριο του 2018 θα εκπονήσουν στρατηγικό σχέδιο για την ενίσχυση της διακυβέρνησης, της διοικητικής ικανότητας και της οικονομικής αυτονομίας των εταιρειών. Ιδιωτικοποιήσεις (Ελληνικό): Οι αρχές θα εκδίδουν το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για το Ολοκληρωμένο Σχέδιο Ανάπτυξης όχι αργότερα από έξι μήνες από την επίσημη υποβολή του, σύμφωνα με τη σχετική διάταξη του Ν. 4062/2012. Δημόσια διοίκηση: Ολοκλήρωση των αξιολογήσεων στελεχών έως τον Δεκέμβριο του 2017. Δημόσια διοίκηση:Ολοκλήρωση των διορισμών των γενικών διευθυντών μέχρι το Δεκέμβριο του 2017. newsbomb.gr

Σοκ προκαλούν οι μεγάλες μειώσεις στις συντάξεις που απονέμονται σε όσους υπέβαλαν αίτηση συνταξιοδότησης μετά τις 13 Μαΐου και έχουν υπολογιστεί με βάση τις προβλέψεις του νόμου Κατρούγκαλου. Τη δραματική μείωση των νέων συντάξεων και ένα αναλογιστικά άδικο νέο σύστημα, όπου όσοι έχουν πληρώσει περισσότερες εισφορές λαμβάνουν τελικά μικρότερες συντάξεις, αποκαλύπτουν οι πρώτες αιτήσεις συνταξιοδότησης που είχαν κατατεθεί μετά τις 13 Μαΐου του 2016 και εκδίδονται με βάση τον νόμο Κατρούγκαλου. Τα στοιχεία από τις αιτήσεις που εκκαθαρίζονται είναι αποκαλυπτικά, καθώς προκύπτουν τουλάχιστον 5 κατηγορίες ασφαλισμένων ως μεγάλοι χαμένοι του νέου τρόπου υπολογισμού των συντάξεων, αναφέρει η εφημερίδα «Καθημερινή». Συνολικά, οι ειδικοί εκτιμούν ότι έως το 2020 περίπου 200.000 ασφαλισμένοι που θα αποχωρήσουν από την εργασία θα υποστούν περικοπές που σε ορισμένες περιπτώσεις θα αγγίξουν και το 30%. Η μέση μείωση εκτιμάται στο 12% με 16% για τους νέους συνταξιούχους και τις μεγαλύτερες απώλειες θα έχουν, σύμφωνα με τους υπολογισμούς αλλά και τα πρώτα στοιχεία που προέρχονται από τον ΕΦΚΑ, οι εξής ομάδες ασφαλισμένων: • Δημόσιοι υπάλληλοι, ιδίως όσοι έχουν πάνω από 30 χρόνια υπηρεσίας και ανήκουν στις κατηγορίες πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης. • Ασφαλισμένοι του ΙΚΑ με υψηλές αποδοχές, από 1.500 ευρώ και πάνω, που καταθέτουν αίτηση συνταξιοδότησης έπειτα από τουλάχιστον 30 χρόνια ασφάλισης. • Ασφαλισμένοι στο πρώην ΤΕΒΕ σε μέσες και υψηλές ασφαλιστικές κατηγορίες, καθώς χάνουν τουλάχιστον 220 ευρώ. • Ασφαλισμένοι στο ΤΑΕ που προέρχονται από τις δύο ανώτατες κατηγορίες και αποχωρούν με περισσότερα από 30 χρόνια ασφάλισης. • Ασφαλισμένοι του Ταμείου Νομικών και του ΤΣΑΥ ανεξαρτήτως χρόνου ασφάλισης. Καθώς, μάλιστα, το νέο σύστημα, όπως χαρακτηριστικά διεκήρυττε ο τέως υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος, είναι ταξικά άδικο, υπέρ των χαμηλόμισθων, οι πρώτες συνταξιοδοτικές αποφάσεις βγάζουν και αυξήσεις σε περιπτώσεις συνταξιούχων με μηνιαίες μεικτές αποδοχές κάτω από 700 ευρώ και λιγότερα από 30 έτη ασφάλισης. Σε αυτή την κατηγορία συγκαταλέγονται ασφαλισμένοι του ΙΚΑ με 20 έως 30 χρόνια ασφάλισης που αποχωρούν με μεικτές αποδοχές πέριξ των 1.000 ευρώ, ασφαλισμένοι στο πρώην ΤΣΑ, δημόσιοι υπάλληλοι υποχρεωτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που αποχωρούν με 20ετία ή 25ετία, καθώς και ασφαλισμένοι στα πρώην Ταμεία των ΔΕΚΟ και των τραπεζών, οι οποίοι δικαιούνται προσαύξηση της σύνταξης επειδή πλήρωναν πολύ υψηλές εισφορές. Σύμφωνα με την «Καθημερινή» μία από τις πρώτες αποφάσεις συνταξιοδότησης με βάση το νέο σύστημα αφορά ασφαλισμένο στο ΙΚΑ ο οποίος κατέθεσε τα χαρτιά του για συνταξιοδότηση μετά τον Μάιο του 2016 έχοντας 10.800 ένσημα, 37 έτη ασφάλισης και αναγνωρισμένα πλασματικά έτη και συντάξιμες αποδοχές που υπολογίστηκαν σε 2.951 ευρώ. Ενώ πριν από το νόμο Κατρούγκαλου η σύνταξή του θα ήταν 1.720 ευρώ, ο νέος τρόπος υπολογισμού βγάζει σύνταξη 1.478 ευρώ, ήτοι μειωμένη κατά 242 ευρώ. Αναλυτικά, ο συγκεκριμένος συνταξιούχους λαμβάνει ολόκληρη την εθνική σύνταξη, 384 ευρώ, και ανταποδοτική της τάξης των 1.094 ευρώ, καθώς το ποσοστό αναπλήρωσης ανέρχεται σε 37,07%. Σημειώνεται ότι οι συντάξιμες αποδοχές του ασφαλισμένου ανέρχονται σε 2.950,76 ευρώ. Σε άλλη περίπτωση, ασφαλισμένος που συνταξιοδοτείται με όρους 15ετίας (4.500 ένσημα) ύστερα από 23,5 χρόνια ασφάλισης και συντάξιμες αποδοχές 1.092 ευρώ, θα βγει κερδισμένος από το νέο σύστημα. Και αυτό, γιατί ενώ πριν από τον νόμο Κατρούγκαλου –μετά όμως την κατάργηση των κατώτατων ορίων– θα έπαιρνε σύνταξη 417,71 ευρώ, η απόφαση που εκδόθηκε προβλέπει 594,35 ευρώ τον μήνα, δηλαδή 176,64 ευρώ περισσότερα. Το ποσό της εθνικής σύνταξης ανέρχεται σε 384 ευρώ, ενώ το ανταποδοτικό ποσό με ποσοστό αναπλήρωσης 19,26% ανέρχεται σε 210,35 ευρώ. newsbomb.gr

Νίκος Κασκαβέλης    Πρόσφατα είχα την άμεση εμπειρία της διαβίωσης, για ικανό χρονικό διάστημα , σε γειτονική χώρα. Από εκείνες που είχαμε ως κοινωνία συνηθίσει να "υποτιμούμε". Σαν να είναι δήθεν προορισμένες να ζουν σε επίπεδο χαμηλότερο από το δικό μας, Συγκεκριμένα στη Σόφια της γειτονικής Βουλγαρίας. Θα ήθελα να μοιραστώ χρήσιμα συμπεράσματα, σε μια προσπάθεια συμβολής στην αναστροφή της πορείας που ακολουθούμε.   Έως χθες, ελάχιστες γνώσεις διέθετε πλήθος από εμάς για τους συγκεκριμένους γείτονες.Το βλέμμα μας σταθερά στους άλλους τους "προηγμένους". Και η άποψη μας για τους άμεσα γείτονες της Βαλκανικής, φευγαλέα. Σαν κολλημένη στη δεκαετία του '90, τότε που μιλούσαμε για την ηγετική παρουσία της χώρας μας στην περιοχή, την ατμομηχανή που έσερνε τις υπόλοιπες χώρες στον παράδεισο της ανάπτυξης. Της Ευρώπης και των λοιπών Οργανισμών. Προίκα από εκείνη την εποχή και η υποτιμητική έκφραση "μισθοί Βουλγαρίας". Ότι δηλαδή, εμείς δεν θα ανεχθούμε ποτέ τέτοιους μισθούς και ότι κάποιοι αυτό είχαν ως σχέδιο.    Έως εδώ καλά. Το πρόβλημα ξεκινά στο ότι η παραδοχή δεν είχε συνέχεια. Δεν εξηγούσε δηλαδή πως ακριβώς θα κρατούσαμε το συνγκεκριμένο βιοτικό επίπεδο.Το είχε δεδομένο ως αξίωμα. Εμείς ως περιούσιος λαός κάποιου είδους, δεν είναι δυνατό να φτάσουμε ποτέ σε αυτό το ταπεινό επίπεδο άλλων όπως πχ των Βουλγάρων γειτόνων. Καμία συζήτηση εις βάθος σε επίπεδο κοινωνίας. Για την παραγωγικότητα, την εκπαίδευση, το δημογραφικό, την ανεργία τις επενδύσεις. Και για τα δευτερεύοντα υποδόρια χαρακτηριστικά που όμως είναι τόσο μικρά σε μια κοινωνία. Το κοινωνικό κλίμα, τη συνεργασία,τους δείκτες αισιοδοξίας και τη δίψα για εξέλιξη και κοινωνική άνοδο. 'Όλα αυτά, για εμάς τουλάχιστον αποτελούσαν ήσοννος σημασία λεπτομέρεια.   Γιατί, αν το δούμε προσεκτικά και δίκαια, το υψηλό βιοτικό επίπεδο της χώρας μας (και το χαμηλό αντίστοιχα πολλων από τους γείτονες) σε μέγιστο βαθμό οφειλόταν για δεκαετίες, στις καίριες ιστορικά στρατηγικές επιλογές της χώρας και ιδίως κορυφαίων της προσωπικοτήτων.Βασικά στην κατάταξη της Ελλάδας στη σφαίρα των δυτικών χωρών που για καιρό ήταν ταυτόσημο με την ανάπτυξη και την πρόοδο, μετά το Β ΠΑγκόσμιο Πόλεμο. Και αργότερα με την επιλογη της ένταξης στην τότε ΕΟΚ, αλλά και στους υπόλοιπους οικονομικούς και στρατιωτικούς Οργανισμούς στους οποίους επιδιώκουν ακόμη να ενταχθούν οι γείτονες.   Όσο και αν κάποιοι, επηρεασμένοι από τη μακρά και βαθιά κρίση ακόμη αμφισβητούν τις ευεργεσίες που απόλαυσε η χώρα μας από τη συμπερίληψή της στους ισχυρούς αρκεί να δει τις επίσημες στατιστικές των διεθνών οργανισμών. Ακόμη και σήμερα, με την πτώση ρεκόρ του ΑΕΠ μας, η Ελλάδα συνεχίζει να συγκαταλέγεται στις πιο ισχυρές οικονομικά χώρες παγκοσμίως( κατά κεφαλήν ΑΕΠ και άλλοι δείκτες). Αυτό φυσικά δε σημαίνει πως δεν υπολειπόμαστε σοβαρά από τους πάνω από εμάς ούτε πως δεν χάσαμε σημαντικό έδαφος.Δίνει όμως ένα μέτρο για να γνωρίζουμε που είμαστε για ποιο λόγο και που θα μπορούσαμε να είμαστε.   Το θέμα είναι πως τα οφέλη αυτά τα οποία γευτήκαμε για δεκαετίες και τα οποία συνδυάστηκαν και με γενναίες κατά καιρούς προσπάθειες της κοινωνίας, δεν ήταν δοδομένο πως θα διατηρούνταν επ'άπειρο έτσι για τα "ωραία μας μάτια". Η κρίση ήρθε και γκρέμισε πεποιθήσεις και παρεξηγήσεις.Επειδή όμως παρότι πέρασε ήδη σχεδόν μια δεκαετία και πολλοί ακόμη αρνούνται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα οφείλουμε και πάλι να υποδείξουμε καταστάσεις και να κρούσουμε τον κώδωνα του κινδύνου. Για να παραμείνουμε στο επίπεδο που συνηθίσαμε για τόσο καιρό πόσο μάλλον για να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος και να προσεγγίσουμε εκ νέου τις πιο αναπτυγμένες χώρες χρειάζεται προσπάθεια. Δουλειά πολύ. Τίποτε δεν είναι δεδομένο σε έναν τόσο ασταθή κόσμο και με τόσο αυξημένο διεθνή ανταγωνισμό. Όταν όλοι γνωρίζουν πια τι μπορεί να προσφέρει η σύγχρονη οικονομία της γνώσης και της τεχνολογίας και το επιδιώκουν με σφρίγος και καλπασμό δεν μπορείς να επαναπαύεσαι σε κανενός είδους "δάφνες" και να περιμένεις αενάως το "μάννα" εξ ουρανού.   Και εξηγούμαι, επειδή οι έννοιες αυτές έχουν κακοποιηθεί και παρεξηγηθεί. Με τον όρο "προσπάθεια και δουλειά" δεν εννοώ πια και άλλες θυσίες. ΠΑθητικές και μη παραγωγικές. Το είδαμε αυτό, το ζήσαμε και εξαντλήθηκε. Όχι. Αναφέρομαι ιδίως στην ευθύνη των ηγέτιδων δυνάμεων της κοινωνίας. Στην πολιτική, την οικονομία τη διανόηση. Στον τρόπο συντονισμού των παραγωγικών μονάδων και δυνάμεων. Στη συνειδητοποίηση του τρόπου λειτουργίας του σύγχρονου κόσμου και την αξιοποίηση των καινοτόμων ιδεών. Πέρα και πάνω απ' όλαγιατί από συνταγές έχουμε χορτάσει, δόξα το θεό υπάρχουν πολλές και σε αφθονία, στο γενικότερο κοινωνικό κλίμα. Στην εν γένει ατμόσφαιρα. Που μπορεί να δηληρηριάζει τα πάντα όπως σήμερα είτε να καλλιεργεί μια αίσθηση αισιοδοξίας και ευφορίας. Ότι ένα καλύτερο αύριο είναι εφικτό. Όχι "μαγικά" ή επειδή μας το "χρωστάνε" αλλά βασισμένο σε αυθεντική πίστη στις δυνατότητές μας! Στις συνάμεις μας, σήμερα!   Αυτά καταγράφονται υπό την επιρροή ισχυρών εικόνων από τη γείτονα. Που ανάμεσα στα κατάλοιπα ενός πιο "γκρίζου" πρόσφατου παρελθόντος ( επιρροή κομμουνισμού, εύγλωττα αποτυπωμένη σε σκυθρωπά,απρόσωπα και ογκώδη κρίρια ανύπαρκτης αισθητικής) μπορεί κανείς να διακρίνει ανάγλυφη μια νέα αισιοδοξία και έναν εφηβικό δυναμισμό. Κτίρια που θιμίζουν έντονα τις πιο αναπτυγμένες συνοικίες της Δύσης, θποδομές κατά σημεία ζηλευτές ( όχι τόσο στα βαρια χαρακτηριστικά αλλά σε έξυπνες εφαρμογές που αναρωτιέσαι αλήθεια γιατί δεν υπάρχουν εδώ) αλλά και στην εν γένει κρατική λειτουργία στα απλά και καθημερινά. Αστυνόμευση , παρκάρισμα, οδική συμπεριφορά.   Και το πιο εντυπωσιακό, στο βαθμό που το διέκρινα. Μια άλλη κοινωνική δυναμική.Με πολίτες πρόθυμους για εξέλιξη και διψασμένους γι'αυτή. Με διάθεση συνεργασίας και δημιουργίας δικτύων σε όλα τα επίπεδα. Το τελευταίο χαρακτηριστικό ήταν αυτό που περισσότερο με κινητοποίησε για το συγκεκριμένο κείμενο. Η παρουσία δικτύων συνεργασίας που όλο και αυξάνεται, είναι ένα σημείο που θα πρέπει να μελετηθεί στα προσεχή χρόνια. Χωρίς να έχω επίσημα στοιχεία, προχωρώ στην εκτίμηση πως αυτό από μόνο του θα οδηγήσει σε σημαντική αυξητική τάση τους κυριότερους δείκτες της χώρας, στα προσεχή χρόνια.    Φυσικά, δεν είναι όλα ρόδινα και εκεί. Και φυσικά,  χώρα μας διαθέτει ακόμη συγκριτικά πλεονεκτήματα. Από τη φύση και τη θέση της, αλλά και από τα κεκτημένα δεκαετιών. Ναι σε πολλούς τομείς, η τεχνογνωσία και ιο υποδομές μας ακόμη υπερτερούν και μάλιστα δια γυμνού οφθαλμού (οδικό δίκτυο, τράπεζες).Ναι οι υπηρεσίες που παρέχουμε ακόμη υπερτερούν και ναι το ανθρώπινο δυναμικό εδώ είναι περισσότερο εξειδικευμένο και ενσωματωμένο στη διεθνή οικονομία.Πλην όμως η τάση που διακρίνεται είναι αυτή της ραγδαίας μείωσης της απόστασης. Και αυτό δεν καταγράφεται με καμία τάση φοβική ή μνησικακία. Το αντίθετο μάλιστα. Το κλίμα που συνάντησα και τα κοινά χαρακτηριστικά νοοτροπίες, για ένα λαό που ελάχιστα γνώριζα μου δημιούργησαν ζεστή διάθεση και αισθήματα ζήλιας για τη ζωτικότητα τους. Τους ευχαριστώ για το πρότυπο και τη νέα διάθεση μαχητικότητας, το κίνητρο που μου έδωσαν για το δικό μου τόπο.    Η χώρα μας οφείλει επιτέλους να αποκτήσει πλήρη και αντικειμενική εικόνα της κατάστασης.Της δικής της και της διεθνούς. Να αντιληθφεί, ουσιαστικά και όχι ρητορικά τα πλεονεκτήματά της και τις ευεργεσίες της και να επενδύσει σε αυτά. Να παραμερίσει σήμερα τις μεμψιμιορίες και ιδίως τις παραινέσεις για διχασμό και αλληλοσπαραγμό, Επιτέλους, να δώσει τέλος στο αξίωμα του "να ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα". Της ήσοονος προσπάθειας και μετριοκρατίας. Της αναξιοκρατίας και του ωχαδερφισμού. Της προχειρότητας και του σχεδιασμού στο γόνατο και μόνο κατόπιν καταστροφής. Δυνατότητες πάντοτε είχαμε. Η ιστορία και εννοώ την πρόσφατη το έχει αποδείξει.    Η συγκυριακή μας πτώση δεν πρέπεθ να μας εμπεδώνει την καταστοφολογία. Οι πρόσφατες ενδείξεις δεν είναι θετικές. Αν συνεχίσουμε σε αυτό το δρόμο και επιμένω στον ψυψολογικό και κοινωνικό παράγοντα, η οπισθοδρόμηση δεν θα έχει όριο. Οι έως πρόσφατα υστερούντες γείτονες, σύντομα θα γίνουν οδηγοί. Αν μείνουμε σε αυτά. Αν συνεχίσουμε να ενισχύουμε εκείνους που τοκίζουν στα αρνητικά μας για να ευημερούν οι ίδιοι. Τα ζήσαμε, δε θέλουμε άλλο. Ψάχνουμε πια εκείνον που θα πιστέψει στη χώρα, θα ηγηθεί και θα εμπνεύσει. Κι έχουμε άξιους ανάμεσά μας. Το δείχνουν στην πρώτη ευκαιρία. Από την επιστήμη και τον αθλητισμό έως τον εθελοντικμό και γενικά τους τομείς προσφοράς. Ως πότε κάποιο σύστημα θα τους κρατά καθηλωμένους και θα παρουσιάζντια μόνο ως εξείρεση?    Επιτέλους, μπορούμε και αξίζουμε καλύτερα.Το κάναμε ξανά.Χρωστάμε στους εαυτούς και τα παιδιά μας να το αρχίσουμε πάλι. Να δείξουμε πως η Ελλάδα των "δύστυχών γερόντων", της ανεργίας και της εγκατάλειψης της καμένης γης και της ανομίας, της ταλαιπωρίας και της υστέρησης, υπήρξε μόνο ως νοσηρό σενάριο, μιας αρνητικής συγκυρίας. Και η Ελλάδα της προκοπής και της αξιοσύνης του προτύπου θεσμών, ανάπτυξης και δημοκρατίας και την περιοχή έχει ακόμη ζωή και προοπτική. Ακούεται ωραίο, κάποιοι θα πουν ουτοπικό. Πιστεύω είναι ο μόνος στόχος για τον οποίο αξίζει να παλέψουμε, παραμένοντας ενεργοί, ακατάβλητοι και αισιόδοξοι στη γενέθλια γη.    Πηγή : Freepen.gr

Πολύ εύκολα ξεπέρασε σήμερα τις 840 μονάδες η Αθήνα, πραγματοποιώντας κι ένα μίνι- ράλι ανόδου, ύστερα από ημέρες  συνεχούς συσσώρευσης.   Ο Γενικός Δείκτης έκλεισε στις 842,41 μονάδες σημειώνοντας άνοδο 1,77%.   Μάλιστα, οι τεχνικοί αναλυτές αναμένουν κίνηση έως τις 860 μονάδες αφού ξεπεράστηκε το εμπόδιο των 840 μονάδων, όπου υπήρχε σημαντική αντίσταση.        Με κέρδη 3,01% η μετοχή της Εθνικής Τράπεζας έκλεισε στα 0,376 ευρώ. Άνοδος 1,17% για την Eurobank στα 0,951 ευρώ.  Κέρδη 4,64% για την Τράπεζα Πειραιώς στα 4,97 ευρω. Άνοδος 2,33% για την Alpha Bank στα 2,20 ευρω. Ράλι στην μετοχή της Μπέλα με άνοδο 8,62% στα 14,99 ευρώ. Κέρδη 1,36% για τον ΟΠΑΠ στα 9,72 ευρώ. Οριακή η πτώση στον ΟΤΕ στα 10,80 ευρώ. Αυξήθηκαν οι συναλλαγές στα 55,1 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα προσυμφωνημένα πακέτα συναλλαγών ήταν 5,3 εκατ. ευρώ.      Πηγή: pronews.gr

  Ξαφνικό πρόβλημα στο πεδίο των εσόδων περιμένει τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο κατά την επιστροφή του από τις θερινές διακοπές, μετά την «αποχή» των πολιτών από την πρώτη δόση του φόρου εισοδήματος η οποία συνέτεινε στο άνοιγμα «τρύπας» 730 εκατ. ευρώ στα έσοδα του Ιουλίου.     Με δεδομένη την πίεση από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς για «λίγα πρόσθετα μέτρα» το 2018, η πρώιμη κόπωση στα έσοδα προμηνύει νέο γύρο δύσκολων διαπραγματεύσεων αρχής γενομένης από το τέλος του μήνα.    Σύμφωνα με τους υπολογισμούς στελεχών του οικονομικού επιτελείου, ένας στους τρεις φορολογούμενους δεν κατέβαλε την πρώτη δόση του φόρου εισοδήματος (τρύπα 340 εκατ. ευρώ) ενώ μετά τη νομοθέτηση της άμεσης επιστροφής φόρων εισοδήματος νομικών προσώπων και ΦΠΑ ως 10.000 ευρώ, οι επιστροφές φόρων τον Ιούλιο ήταν αυξημένες κατά 240 εκατ. ευρώ.   Χάρη στη γνωστή συνταγή της υπερσυγκράτησης δαπανών κατά επιπλέον 501 εκατ. ευρώ, το πρωτογενές πλεόνασμα το πρώτο επτάμηνο του έτους έφτασε στα 3,053 δισ. ευρώ έναντι στόχου για πλεόνασμα 2,098 δισ. ευρώ και περυσινής επίδοσης 2,715 δισ. ευρώ το ίδιο διάστημα.        Αποστάσεις από τα μεγάλα λόγια    Ο κ. Τσακαλώτος μελετά τις επόμενες κινήσεις του και φροντίζει να κρατάει αποστάσεις από το υπεραισιόδοξο για πολλούς αφήγημα της καθαρής εξόδου (clean exit) από το μνημόνιο του χρόνου το καλοκαίρι. Η ρητορική της πλήρους απαλλαγής από τα μνημόνια έχει γίνει σημαία του Μεγάρου Μαξίμου ωστόσο βασικοί παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών φέρονται να κρατούν μικρό καλάθι, βλέποντας τις δυσκολίες, αλλά και με στόχο να περιφρουρήσουν την αξιοπιστία τους.    Μετά τις πρώτες επαφές με την τρόικα που αναμένονται ήδη από το τέλος Αυγούστου, το πραγματικό κρας-τεστ θα γίνει στο τέλος Σεπτεμβρίου αμέσως μετά τις γερμανικές εκλογές στις 24 του μήνα. Αν η ροή των εσόδων είναι ενθαρρυντική και οι πολίτες ανταποκριθούν στις πρόσθετες υποχρεώσεις όπως η πληρωμή της πρώτης δόσης του ΕΝΦΙΑ (πρέπει να καταβληθεί ως τις 29 Σεπτεμβρίου), τότε η κυβέρνηση θα «αγοράσει» χρόνο ως τον Νοέμβριο.    Αν όμως η ανησυχητική εικόνα του Ιουλίου συνεχιστεί, τότε η ευρωπαϊκή πλευρά αναμένεται ότι θα ανοίξει νωρίς το θέμα, ίσως και πριν από την οριστικοποίηση του προσχεδίου του Προϋπολογισμού του 2018, το οποίο θα πρέπει να κατατεθεί στη Βουλή την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου.        Η καθυστέρηση φέρνει μέτρα    Ο βασικός λόγος που έχει ανοίξει στο παρασκήνιο η κουβέντα για μέτρα -αυτή τη φορά από τους Ευρωπαίους και όχι το ΔΝΤ- είναι η ανάγκη για τη «διασφάλιση της βιωσιμότητας του πλεονάσματος» όπως λένε στελέχη των Θεσμών από την ευρωπαϊκή πλευρά.    Ως γνωστόν, αντί για πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% το 2017 που θα επιτευχθεί εύκολα, το 2018 η κυβέρνηση καλείται να πιάσει στόχο 3,5% του ΑΕΠ. Το άλμα αυτό φαινόταν εφικτό με βάση τις αρχικές προβλέψεις για υψηλή ανάπτυξη. Επειδή όμως η χαμηλότερη ανάπτυξη σημαίνει πάντα και λιγότερα έσοδα (αν δεν υπάρξουν νέα μέτρα) τα δεδομένα έχουν πλέον αλλάξει.     Αυτό συμβαίνει με τη διετία 2017-2018 μετά την καθυστέρηση για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης που άλλαξε τα δεδομένα για την πορεία του ΑΕΠ. Συγκεκριμένα, το Νοέμβριο του 2016, όταν άρχιζε η αξιολόγηση, η Κομισιόν ανέμενε ανάπτυξη 2,7% το 2017 και 3,1% το 2018. Πάνω εκεί χτίστηκε το μακροοικονομικό σενάριο της διετίας 2017-2018.    Οι εκτιμήσεις αυτές όμως έχουν αλλάξει (και θα αλλάξουν κι άλλο). Παρότι η απόκλιση ήταν γνωστή κατά το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης, οι Θεσμοί άφησαν για λίγο στην άκρη το 2018 καθώς η προτεραιότητά τους ήταν να ικανοποιηθεί η απαίτηση του ΔΝΤ για τα μέτρα της διετίας 2019-2020 από το αφορολόγητο και τις συντάξεις. Η απαίτηση ικανοποιήθηκε και η δεύτερη αξιολόγηση έκλεισε τον Ιούνιο.    Το πρόβλημα όμως έχει αρχίσει να επανέρχεται ενόψει της τρίτης αξιολόγησης. Στις φετινές εαρινές της προβλέψεις η Κομισιόν υποβάθμισε την εκτίμηση για την ανάπτυξη το 2017 στο 2,1% (αντί 2,7%) και για το 2018 στο 2,5% (αντί 3,1%). Και αυτό είναι τα καλό σενάριο, εφόσον η κυβέρνηση υποβάθμισε ήδη από τον Μάιο (στο Μεσοπρόθεσμο) την πρόβλεψη για το 2017 στο 1,8% του ΑΕΠ.    Αν η κόπωση των εσόδων δεν αποδειχτεί συγκυριακή, τότε η πτωτική πορεία θα επιβεβαιώσει την ανησυχία των Βρυξελλών ότι η βιωσιμότητα του πλεονάσματος στο ύψος του 3,5% του ΑΕΠ από το 2018 ως το 2022 απαιτεί κάποιες πρόσθετες παρεμβάσεις. Μια τέτοια εξέλιξη θα περιπλέξει κατά πολύ την τρίτη αξιολόγηση του προγράμματος και θα φέρει πιο κοντά την πίεση για την εφαρμογή από το 2018 των μέτρων για τις συντάξεις που έχουν ψηφιστεί για το 2019.    Πηγή: VoiceNews

Του Δημήτρη Κατσαγάνη   Στοιχεία-σοκ αποκαλύπτει για την ανεργία των ατόμων ηλικίας 55-64 ετών η χθεσινή έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ για τον μήνα Μάιο του 2017.   Ένας  στους πέντε πολίτες αυτής της ηλικίας είναι χωρίς δουλειά -αν και ανήκουν στο εργατικό δυναμικό (δεδομένου ότι είναι κάτω των 64 ετών)- και, έτσι, δεν εισπράττει κανέναν μισθό.    Παράλληλα, όμως, οι πολίτες αυτοί  δεν εισπράττουν καμία σύνταξη, δεδομένου ότι δεν έχουν συμπληρώσει τα έτη ασφάλισης τα οποία απαιτούνται για κάτι τέτοιο. Εντυπωσιακό είναι, επίσης, το γεγονός ότι οι άνεργοι της ηλικίας 55-64 ετών συνεχίζουν να αυξάνονται, παρά τη μείωση του συνολικού ποσοστού της ανεργίας, η οποία καταγράφεται ήδη από το 2013.    Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το ποσοστό των ανέργων της ηλικιακής ομάδας των πολιτών που βρίσκονται γύρω από το ηλικιακό όριο θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος (σ.σ.: 62 έτη με 40 χρόνια ασφάλισης, 67 έτη για τουλάχιστον 15 χρόνια ασφάλισης) ανέρχεται στο 19,8%.   Παράλληλα, όμως, οι πολίτες αυτοί δεν λαμβάνουν καμία σύνταξη, μιας και απέχουν τουλάχιστον 7 χρόνια από τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Συνεπώς δεν έχουν καμία τακτική απολαβή από απασχόληση -αν και μπορούν ακόμα να εργασθούν-, αλλά ούτε και από κάποιο ασφαλιστικό ταμείο, δηλαδή κύρια ή επικουρική σύνταξη.   Αν ελάμβαναν κάποια σύνταξη από τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) και το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών, θα κατατάσσονταν στην κατηγορία των "οικονομικά μη ενεργών” πολιτών, όπως αυτή χαρακτηριστικά αναφέρεται στην έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ και η οποία περιλαμβάνει βασικά τους συνταξιούχους και τα παιδιά κάτω των 14 ετών που απαγορεύεται -βάσει νόμου- να εργασθούν.   Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Έτσι οι πολίτες 55-64 ετών κατατάσσονται μεν στο εργατικό δυναμικό, αλλά, δεδομένου πως είναι χωρίς δουλειά, κατατάσσονται στη μερίδα των ανέργων.   Από την 5η θέση στην κατάταξη των ανέργων ανά ηλικιακή ομάδα στην οποία ανήκαν τον Μάιο του 2013 (δηλ. τη χρονιά που καταγράφηκε το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας της περιόδου 2008-2017), τα άτομα 55-64 ετών κατέλαβαν φέτος τον ίδιο μήνα την 3η θέση.   Εξάλλου, οι πολίτες αυτοί αποτελούν τη μοναδική ηλικιακή ομάδα στην οποία συνεχίζεται να καταγράφεται ασταμάτητα αύξηση των ανέργων από το 2008 έως και σήμερα, παρά τη μείωση της συνολικής ανεργίας μετά το 2013.   Με άλλα λόγια, η μείωση του συνολικού ποσοστού της ανεργίας, η οποία έχει αρχίσει να καταγράφεται από το 2013 δεν επηρρεάζει καθόλου την ανεργία όσων βρίσκονται στην ηλικία 55-64 ετών, καθώς αυτή αυξάνεται (αντί να μειώνεται όπως συμβαίνει συνολικά, αλλά και για κάθε άλλη ηλικιακή ομάδα).   Η διάσταση μεταξύ της πορείας του συνολικού ποσοστού της ανεργίας και του ποσοστού ανεργίας στην ηλικία 55-64 ετών φαίνεται χαρακτηριστικά από τον παρακάτω πίνακα: Πηγή: capital.gr