Οικονομια

Ελλάδα : H χώρα της ανασφάλειας, της ανησυχίας και των περικοπών

 

Εργασιακή ανασφάλεια, ανησυχία για τα χρέη του νοικοκυριού, περικοπές δαπανών και απαισιοδοξία για τις οικονομικές προσδοκίες είναι η εικόνα που χαρακτηρίζει τους Έλληνες στην έρευνα της Nielsen για την καταναλωτική εμπιστοσύνη.

 

Μεταξύ των 63 χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα της Nielsen η Ελλάδα συγκεντρώνει το υψηλότερο ποσοστό ως προς την εκτίμηση ότι η χώρα θα συνεχίσει να βρίσκεται σε οικονομική ύφεση και την επόμενη χρονιά. Την απαιδιόδοξη αυτή εκτίμηση κάνει το 85% των Ελλήνων που συμμετείχαν στην έρευνα. 

Χαρακτηριστικό της απαισιοδοξίας είναι ότι ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στην Ελλάδα το δεύτερο τρίμηνο 2017, υποχώρησε κατά μια μονάδα έναντι του επιπέδου που είχε το δεύτερο τρίμηνο του 2016, σύμφωνα με την έρευνα Consumer Confidence της Nielsen. 

Συγκεκριμένα διαμορφώθηκε στις 52 μονάδες έναντι 53 μονάδων το τελευταίο τρίμηνο του 2016 ( τελευταία διαθέσιμη έρευνα της Nielsen ). 

Οκτώ στους δέκα κόβουν δαπάνες και φυσικά όχι για να καλύψουν δευτερεύουσες ανάγκες.

Αναλυτικότερα για την Ελλάδα, το 85% των ερωτώμενων πιστεύουν ότι η χώρα θα συνεχίσει να βρίσκεται σε οικονομική ύφεση και την επόμενη χρονιά, το οποίο ποσοστό σημειώνεται πως είναι το υψηλότερο ανάμεσα στις 63 χώρες που συμμετέχουν στην έρευνα της Nielsen ανά τον κόσμο.

Μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, η Ελλάδα εξακολουθεί να καταλαμβάνει την πρώτη θέση αναφορικά με την εργασιακή ανασφάλεια-4 στους 10 Έλληνες ανησυχούν για την εργασίας τους, ενώ ακολουθούν οι ανησυχίες για την οικονομία 35% και τα χρέη/οφειλές του νοικοκυριού 24%, ανησυχίες που ξεχωρίζουν σταθερά οι Έλληνες τα τελευταία 4 χρόνια. 

Τέλος, 8 στους 10 Έλληνες προσπαθούν σε σταθερή βάση να περικόψουν έξοδα του νοικοκυριού τους, σημαντικά μεγάλη μερίδα του πληθυσμού, εάν συγκριθεί με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο 56%.

Ειδικότερα, οι κύριες ενέργειες των Ελλήνων για περικοπή των εξόδων, συνεχίζουν να εντοπίζονται στην μείωση δαπανών μέσω της αγοράς φθηνότερων ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων 68%, των περικοπών στα έξοδα διασκέδασης εκτός σπιτιού 66% και τέλος στα έξοδα ρουχισμού 63%.

Πάμε λίγο τώρα να δούμε τι δείχνουν οι έρευνες που σχετίζονται με τον δείκτη της παγκόσμιας αισιοδοξίας.

Ο παγκόσμιος δείκτης αισιοδοξίας των καταναλωτών ανέρχεται στις 104 μονάδες, αυξημένος κατά τρεις μονάδες σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2016.

Αναλυτικότερα, σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2016, η Βόρεια Αμερική (117 έναντι 120) παρά τη μείωση του δείκτη κατά 3 μονάδες, συνεχίζει να αποτελεί τη γεωγραφική περιοχή με τον υψηλότερο δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης. 

Στις Ασιατικές χώρες του Ειρηνικού και την Ωκεανία (114 έναντι 111)  ο δείκτης αυξήθηκε κατά 3 μονάδες ενώ χώρες της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής από 83 σε 88.

Ειδικότερα για την Ευρώπη (85 μονάδες), ο δείκτη συνεχίζει την ανοδική του πορεία για ένατο συνεχές τρίμηνο. Μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, ο δείκτης αυξήθηκε σε 22 από τις 33 χώρες ενώ έμεινε σταθερός σε τέσσερις από αυτές. 

 

Οι φόβοι των Ευρωπαίων

 

Μεταξύ των ανησυχιών που διέπουν του Ευρωπαίους πολίτες, ο φόβος για τρομοκρατικές επιθέσεις (27%) για το δεύτερο τρίμηνο του 2017 ήταν αυξημένος κατά έξι ποσοστιαίες μονάδες και εξακολουθεί να καταλαμβάνει την πρώτη θέση από το τελευταίο τρίμηνο του 2015. Ακολουθείτε από τις ανησυχίες για την υγεία 19%, την εργασία 18% και την οικονομία επίσης 18%.

Σημειώνεται ότι η παγκόσμια έρευνα Consumer Confidence and Spending Intentions της Nielsen δημιουργήθηκε το 2005 και μετράει το βαθμό αισιοδοξίας, τις μεγαλύτερες ανησυχίες και την πρόθεση αγορών περισσότερων από 30.000 καταναλωτών σε 63 χώρες. 

Η μεθοδολογία είναι on-line ενώ το δείγμα έχει quotas στο φύλο και την ηλικία και επιπλέον σταθμίζεται ώστε να είναι αντιπροσωπευτικό των χρηστών internet σε κάθε χώρα. Η τελευταία μέτρηση πραγματοποιήθηκε το διάστημα 20 Μαΐου – 10 Ιουνίου, 2017.

Ο βασικός δείκτης της έρευνας Consumer Confidence Index υπολογίζεται ως ο μέσος όρος των επιμέρους 3 δεικτών των ακόλουθων μεταβλητών : 

Α) Εκτίμηση για την προσωπική οικονομική κατάσταση τους επόμενους 12 μήνες

Β) Αξιολόγηση περιόδου για την αγορά αγαθών που χρειάζεται το νοικοκυριό 

Γ) Εκτίμηση για την ανεργία τους επόμενους 12 μήνες.

Η τιμή του κυμαίνεται από 0 έως και 200 μονάδες με την τιμή 100 να υποδηλώνει ότι υπάρχει ίδιο ποσοστό αισιόδοξων και απαισιόδοξων πολιτών.

 

Πηγή : iefimerida.gr